Punkt pralniczy, to po prostu niewielka pralnia, która oferuje szeroki zakres usług pralniczych niekoniecznie wykonując je sama i gdzie usługa trwa nieco dłużej niż w pralnicach chemicznych, bo około 72 godzin ( trzy dni po prostu).
Otwarcie pralni chemicznej łączy się z bardzo wysokimi kosztami. Jeśli nawet ograniczymy wydatki inwestycyjne do niezbędnego minimum i zdecydujemy się nawet na kupno używanego agregatu chemicznego, a taki może być nawet o pięćdziesiąt procent tańszy niż nowy ( ceny nowych agregatów wahają się pomiędzy 100-150 tysięcy złotych, a używany egzemplarz można zakupić już za 50-90 tysięcy), to i tak uruchomienie pralni chemicznej łączy się z wydatkiem co najmniej trzystu tysięcy złotych. Nie każdy posiada taką gotówkę, nie każdy ma też zdolność kredytową, a do ubiegania się o dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej też potrzebny jest spory wkład własny- dla takich właśnie przyszłych biznesmenów, bez kasy, ale z energią, jest pomysł otwarcia punktu pralniczego.
Punkt pralniczy z reguły jest niewielkiej wielkości, wystarczy kilkanaście metrów kwadratowych, ale w dobrej lokalizacji, a więc blisko swojego targetu, ludzi którzy potrzebują usług pralniczych. Zarówno czynsz jak i koszty remontu i przystosowania pomieszczeń do wymogów pralni, nie będą zbyt wysokie, szacuje się, że najwyżej do 40 tysięcy złotych remont, a wynajem nie powinien przekroczyć dwóch tysięcy złotych.
Koszty wyposażenia punktu pralniczego zależą przede wszystkim od ilości i rodzaju maszyn pralniczych. Najpopularniejszym rozwiązaniem jest zakup używanych, przemysłowych pralnico wirówek, suszarek i niezbędnych akcesoriów pralniczych służących głównie do wykańczania ( manekiny formujące, parownice, żelazka różnego typu, stoły detaszerskie, wieszaki itp.) . Jeśli uda się zakupić przynajmniej część urządzeń używanych, to koszt nie powinien być większy niż piętnaście tysięcy złotych. Całkowity koszt inwestycji w punkt pralniczy, nie powinien przekroczyć 50-60 tysięcy złotych.
Żeby punkt pralniczy był opłacalny, trzeba zaoferować klientom pełny zakres usług, a więc nie tylko pranie na mokro, ale też czyszczenie chemiczne, pranie dla alergików, czyszczenie skór, delikatnych tkanin i fasonowanej garderoby i pranie ubrań sportowych uszytych ze specjalistycznych tkanin. Dopóki biznes nie zarobi na własne maszyny, trzeba wynegocjować usługę z dobrą, ekologiczną pralnią chemiczną. Ważne aby wyrabiać sobie markę, być zawsze blisko klienta ( np. odbiór prania z domu klienta i przywożenie na miejsce gotowej usługi), i być solidnym .