
Mitręga biurokratyczna przy zakładaniu pralni w Polsce, nie jest na szczęście zbyt uciążliwa- pozwolenia i koncesje nie są wymagane, zarejestrowanie w stosownym do miejsca zamieszkania Urzędzie działalności gospodarczej, wizyta w Urzędzie Skarbowym ( wybór sposobu opodatkowania,nadanie numeru NIP, deklaracja WAT- owska), potem to już tylko zgłoszenie do ZUS (obowiązkowe składki) i formalności zakończone. No, ale schody się dopiero zaczynają, bo formalności nawet najbardziej skomplikowane, nie zagwarantują rentowności naszego przedsięwzięcia, tutaj potrzeba dużo pracy, odwagi, finezji i.... szczęścia.
Oto kilka podstawowych czynności jakie są niezbędne przy otwieraniu swojej pralni:
1. Wybór rodzaju pralni ( chemiczna skierowana do klientów indywidualnych, czy wodna skierowana do tak zwanych dużych klientów, czyli zakładów pracy, jednostek samorządowych, wojska, szpitali, hoteli itp. klientów zbiorowych ) .
2. Opracowanie profesjonalnego i szczegółowego biznesplanu w którym oprócz określenia celów przedsięwzięcia, miejsca prowadzenia działalności, zawarte będą analizy rynku na którym zamierzamy działać ( chodzi przede wszystkim o informacje dotyczące konkurencji, zwłaszcza takie trudne do zdobycia jak wysokość obrotów, zyski lub straty itp.) , strukturę targetu oraz symulację kosztów inwestycji( koszty najmu lokalu, koszty przystosowania lokalu do wymogów działalności, zakup maszyn i akcesoriów pralniczych, koszty administracyjne, marketing i reklama) oraz miesięcznych kosztów działalności pralni ( najem lokalu, pensje pracowników, składki na ZUS, podatki,eksploatacja maszyn, zakup środków chemiczne, rachunki za energię, reklamę, koszty administracyjne itp.).
3. Wybór odpowiedniego lokalu na pralnię – jedna z kluczowych decyzji od której w dużej mierze zależy powodzenie biznesu, oczywiście jeśli zakładamy pralnię chemiczną, bo w przypadku przemysłowej pralni wodnej, lokalizacja nie ma już tak dużego znaczenia. Przede wszystkim lokal musi spełniać warunki określone przepisami prawa ( co najmniej 50 m kwadratowych, pomieszczenia socjalne, sanitarne, magazynek na chemikalia określonej wielkości, wysokość 3,3 m, ściany i posadzki wyłożone nienasiąkliwymi materiałami, odpowiednia ilość mediów ) , ale też pralnia musi znajdować się tam, gdzie przychodzą ludzie ( bezpłatny parking, dogodna komunikacja, duży ruch ) i gdzie w pobliżu da się załatwić wiele codziennych spraw.
4. Dobór odpowiedniego wyposażenia dostosowanego do specyfiki naszego biznesu. Najdroższy, ale tez najważniejszy zakup w tym względzie, to zakup maszyn pralniczych. Im nowocześniejsze urządzenia, tym więcej mają do zaoferowania, ale tez takie najwięcej kosztują. Warto zastanowić się nad zakupem używanych maszyn ( do 50 % tańsze), ale w tym wypadku bezpieczniej jest powierzyć to zadanie profesjonalnym firmom.
5. Określenie strategii finansowej – sposób finansowania ( środki własne, kredyt, dotacje z UE , franczyza) , dokładne symulacje kosztów inwestycji i działalności.
6. Określenie strategii marketingowej ( nowe pomysły, nowe usługi, różnorodne środki reklamowe itp.).